Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Terima Seadenye

Tuesday 19 July 2011

Kasihnye Ibu Membawa Ke SYURGA

Bismilahirahmanirahim..-TANPAMU SIAPALAH AKU.. .

Firman Allah dalam surah al-Isra’ ayat 23:
Maksudnya: “Dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “uh” dan janganlah engkau menengking, menyergah mereka tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).”
Ajaran Islam juga menyuruh kita agar sentiasa bersyukur dan berterima kasih kepada kedua ibu bapa kita. Firman Allah SWT dalam surah Lukman ayat 14:
Maksudnya: “Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapa mu dan (ingatlah) kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).”
Sesungguhnya begitu besar sekali peranan dan pengorbanan kedua ibu bapa, lebih-lebih lagi buat si ibu sehingga Islam mengangkat darjat seorang ibu itu lebih dari seorang bapa. Berdasarkan Sabda Rasulullah SAW:
“Daripada Muawiyah bin Haidatal Qusyairi katanya aku bertanya Rasulullah SAW, siapakah orang yang paling patut aku berbuat baik?, Rasulullah SAW menjawab : ibumu, kemudian aku bertanya lagi siapa?, Rasulullah menjawab : ibumu, kemudian aku bertanya lagi siapa? Rasulullah menjawab: ibumu, kemudian aku bertanya lagi siapa?Rasulullah menjawab : bapamu, kemudian orang yang paling hampir denganmu dan seterusnya”.
(Hadis Riwayat at-Tirmizi)

Doa seorang ibu pasti memudahkan hidupan kita seharian seorang anak yang inginkan restunye..IBU, hanye coretan ini bisa anakndamu meluahkan rase hati kasih n sayangnye pada IBU.aku termasuk aku mempunyai 5 adik beradik kesemuanye PUTRA..kesakitan n kepayahan dalam ketulusan n keikhlasan saat dirimu bertarung untuk melahirkan aku serta adik beradik yang lain..Hanye ALLAH yang dapat membalas segala pengorbanan sebelom dan sesudah diriku dlahirkan selama 9 bulan dlm pangkuanmu serta dlm sebulan dalam berpantang..IBU, tidak dapat dluahkan dari kata2 yang sesungguhnye kami amat bersyukur padanye Illahi kerna mempunyai seorang IBU yang selalu dsamping takala anak2 putranye dalam kesusahan n kepayahan dalam cube merongkah hidup serta menghadapi ujian2mu..IBU, sungguh besar pergorbananmu dalam membesarkan kami adik beradik..susah payah IBU dalam mengutamakan kebajikan kami dlm persekolahan maupon sesudah persekolahan hingga kini IBU senantiase membantu n tidak jemu2 melayan karenah2 putra2nye inie..IBU, dpanjatkan doa agar IBU dberikan kesihatan yang sempurna dan menjalani hidup ini dengan penoh Keindahan dunia & akhirat..IBU, sekiranye anak2mu inie ade menyakitimu atau sebaliknye..ku melutut sujud agar dapatlah sekiranye dimaafkan segala kesalahan perbuatan atau keterlanjur kata2 sepanjang kami mula memanggil IBU hingga kini.. .ku tau banyak sungguh hatimu kami lukai..Engkau la IBU..Engkau la IBU yang amat mulia dcc kami.. .IBU..kegembiraanmu, kesedihanmu ingin kami rasai bersame..Ameen.. .

0 comments:

Post a Comment