Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Terima Seadenye

Wednesday 3 August 2011

INGATKAH kite pada Anak2 Yatim??

بسم الله الرحمن الرحيم




Same2 Kite Selami Jiwa dalam Kesedihan..Keperitan..dahaga Kasih Sayang..



Mari berkongsikan ape yg tika inie Z rasekan..terpanggil dr sudut kecil hati Z utk same2 teman2 yg tedetik utk singgah menghayati ape yg seharusnye cube kite selami akan tajuk datas..(pujian bagi yg singgah).Bile aje kite sebut anak yatim pasti hati sejenak terkenang akan raut2 wajah mereka yang memerlukan belaian n kasih mesra dari seorang yg bernama IBU & AYAH..Z percaya dkalangan kite atau anak2 yatim inie tidak maukan perjalanan hidup mereka dgn ketiadaan AYAH & IBU dsisi mereka sewaktu menginjak usia..bile kite ratapi air mata mereka mungkin ade dkalangan anak2 yatim itu ade pertalian dekat maupon jauh dr keluarga kite maupon sebaliknye..mereka tidak mau ape2 selain hanye mengharap Kasih Sayang yg tulus hati dkalangan kite maupon dsekeliling mereka..PAHALAnye terhadap anak2 yatim nie x usah la kite nafikan akan ganjaran yg seindah dlm kite tulus hati mencurahkan kasih sayang kite pd mereka..apatah lagi dlm kite menyambut RAMADHAN n raye EIDULFITRI yg akan menjelang nanti, jgn dlupe pd mereka yg memerlukan agar mereka dapat menikmati ape yg kite rasai..semua manusia, Z, teman2 inginkan kesederhanan dlm berhari raye..anak2 yatim inie jugak mempunyai bahagian dbahagiakan dgn ape jua cara yg kite mampu daya..yang pasti KETULUSAN IKHLAS kite dalam mencurahkan sesuatu pada mereka.."percayalah teman2..doa2 mereka amat tinggi dsisi ALLAH SWT..kite tak tau..mungkin kite tidak..tp bagaimana anak2 kite, kenalan2 kite atau yg lain2 terpaksa menjalani kehidupan tidak berayah tiada beribu..muga dapat la Z kongsikan sedikit cetusan hati yg tekait dhati naluri Z..dgn hati yg satu..mari la sama2 mengasihi anak yatim banyak kebaikannya dn kesempurnaan.Allah SWT akan menghantar keberkatan kepada kite yang pengasih itu tanpa diduga punck rezekinye.Hanya sekadar menyentuh lembut kepala anak yatim, pahalanya sudah cukup besar. Apatah lagi mengambil anak itu sebagai anak sendiri, membesarkannya dengan limpahan kasih sayang, memberikannya pelajaran duniawi dan ukhrawi…masya-Allah! Umpama mendapat segunung emas layaknya! Cuma, disebabkan kita tidak nampak pahala tersebut, juga hati buta untuk memilih jalan yang baik, ataupun sebenarnya tak ambil endah tentang takdir yang dilalui anak  tersebut, maka ada yang sanggup berkasar, mengherdik atau tidak peduli akan anak yatim yang ada dsekeliling kite..AstagfirullahAladzim..

JANGANLAH DSAKITI ATAU DHINA..(TAZKIRAH)

Firman Allah S.W.T yang bermaksud : 
" Jangan demikian, sebenarnya kata -kata kamu itu salah. Bahkan perbuatan kamu wahai orang-orang yang hidup mewah, lebih salah lagi kerana kamu tidak memuliakan anak yatim, malah kamu menahan napa yang ia berhak menerimanya."
" Dan kamu tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin"
Surah Al Fajr : 17 - 18 ( Tafsir pimpinan Rahman)
Ayat menguraikan penyakit jiwa yang melanda manusia penderita kemarau iman. Mereka ego dan hanya mementingkan diri mereka sendiri, dan tidak mempunyai belas kasihan. Mereka telah terkena virus penyakit pelit.Allah telah menganugerahkan mereka harta yang melimpah ruah, tetapi mereka tidak mau peduli dengan masyarakat sekeliling. Termasuk menolong anak yatim dan memperlakukannya dengan baik. Padahal Rasul SAW bersabda " Rumah yang paling disukai oleh Allah adalah rumah yang memuliakan anak yatim".
Ahli Tafsir , Muqatil mengatakan bahawa ayat ini diturunkan berkenaan dengan Qudamah ibnu Maz'un seorang anak yatim yang berada dalam asuhan Umayyah bin Khalaf.

2. Firman Allah S.W.T yang bermaksud :
" Maka adapun anak yatim itu, maka janganlah kamu hinakan ( Ad - Dhuha : 9 )
Oleh sebab itu engkau telah merasai nkenyataan itu dan Allah sendiri yang yang menanamkan kasih sayang kepada pengasuh - pengasuhmu diwaktu engkau kecil maka hendaklah engkau tunjukkan pula kasih sayang kepada anak - anak yatim , janganlah engkau bersikap keras dengan mereka , jangan mereka dipandang hina. Tanamkanlah perasaan kepada anak - anak yatim itu bahawa mereka dibela, dibelai dan dikasihi. Harta benda mereka hendaklan terjamin sampai mereka dewasa.

3. Firman Allah SWT yang bermaksud:
" Tahukah engkau siapakah orang yang mendustakan agama? Itulah orang yang menolak anak yatim" ( Al Ma'un : 1-2)
Apabila Allah memulai ayat dengan sesuatu pertanyaan, itu bererti menyuruh kepada rasul agar hal itu diperhatikan dnegan lebih bersunggu - sungguh. Kerana kalau tidak dijelaskan dengan gaya bahasa seperti ini ( istifham) , orang menyangka bahawa menduskan agama hanyalah tidak mau percaya kepada Agama Islam . Ertinya , kalau sudah solat dan puasa misalnya , maka dia tidak dianggap mendustakan agama.
Denga ayat ini jelas bahawa menolak anak yatim adalah mendustakan agama yang sangat tercela. Kata "Yadu'u"dalam ayat tersebut bererti menolak iaitu menolak dengan tangan bila dia mendekat.
Pemakaian kata " yadu'u" tersebut menunjukkan sangat benci . Rasa tidak senang , rasa jijik dan tidak boleh mendekat . kalau dia cuba mendekat maka ditolakkan agar dia jatuh. Dengan demikian bahawa orang yang membenci anak yatim adalah orang yang mendustakan agama, walaupun dia beribadat. Kerana rasa benci , sombong dan bakhil tidak boleh ada dalam jiwa yang mengaku beragama.NAUZUBILLAH..

Sayangi..Kasihi..Jiwai..Rindui..Manjai..Belaian..same2.. .
menyayangi ANAK2 YATIM ganjarannye PAHALA..Ameen

2 comments:

cik kiwi's said...

sayangi anak yatim. dalam Alquran ada menyebut betapa baiknya berbuat baik pada mereka..:)

PENJEJAK RINDU said...

Salam Kepujian Buat cik kiwi's..kebenaran memang ade dsebalik tirai kehidupan kite.. . =)

Post a Comment