Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Terima Seadenye

Wednesday, 10 August 2011

WANITA CANTIK..WANITA KURANG CANTIK..YG DMAKSUDKAN??

 BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

 KECANTIKAN PADA ARTI WAJAH SEBENAR WANITA ISLAM

Teman2 yang aku hormati dn sanjungi..Kali inie isunye tidak la sebesar seperti dahulunye..cume sekadar menimba pengetahuan dan bekongsikan ape yg terpikir dlm minda n otak pikiran aku nie..dalam bulan yg penoh berkah inie ade je ujian2 mata pancainderaku melihat wanita2 yg cantik dan anggun..baik yg melayu mahupon bangsa agama lain..cume yg aku rumuskan adalah utk wanita melayu yg pada aku sempurna cantiknye tapi dalam sikap dan mengenakan pakaian amat mengecewakan kite sebagai ISLAM yg mendedahkan aurat..kite sebagai umatnye yg mengaku ISLAM takkan nk melihat dn mendiamkan diri agar sama2 kite ingat beringat pada teman2, adik beradik, saudara mara akan natijahnye dari pandangan ISLAM..dlm teguran itu jgnlah sampai ianye menguris hati dan terase akan teguran itu..harus dselangi dgn bahasa yg indah dan intonasi yg sempurna..InsyaAllah same2 kite tegakkan SYIAR ISLAM dlm Jiwa Kite maupon sape2..Wallahualam

Wahai Allah,kalau aku ni tak cantik,cinta aku pd Kau hilang ke? kalau aku x cantik,ibu dgn ayah dah tak sayang aku lagi ke? kalau aku tak cantik di mata manusia,hina ke aku ni? aku tak pernah amik kisah pon pasal bende2 mcm ni..sbb aku da biasa dgn ini semua.tapi bile ade yg kata "kau tak cantik" aku takot Kau yang amik kisah,,sebab aku pnjam ni semua dari Kau.aku milik Kau..aku minta maaf sangat kalau aku tak pandai jaga nikmat yg Kau beri..tak pe la aku tak cantik di mata manusia..tapi aku harap aku cantik di mata Engkau..boleh tak?
Bagaimanakah wanita yang cantik menurut islam?
setelah mencari2 jawapan,inilah yg aku jumpa...
CANTIK.tentu saja yang berakhlak dan menutup aurat, kerana dari akhlak yang baik akan hadir INNER BEAUTY, dari menutup aurat menjadi CERDAS kerana memilih busana yang menyejukkan jiwa,bukan busana yang memancing nafsu,kerana pada umumnya wanita yang menarik perhatian lelaki dengan tubuhnya,akalnya kosong.Wanita pintar dengan otaknya. yang terakhir, TIDAK MURAHAN kerana hanya suaminya yang tahu bagaimana kecantikan dan bentuk tubuhnya..
saya rasa ini memang ajaran islam.. tapi cuba lihat hasilnya...bukankah inner beauty,cerdas dan tidak murahan adalah kriteria cantik untuk seluruh lelaki (baik baik)?.aku harap ade org yg bole terima ketidaksempurnaan ini...kepada semua kawan2 yg sudi membaca,khususnya kaum wanita,jangan sedih kalau kita tak cantik di mata manusia..tapi bersyukurlah kerana insyaAllah,kita semua cantik di mata Allah SWT...kpd kaum Adam,jangan pernah menghina wanita yg tak cantik.kerana mereka bersyukur dgn ketidaksempurnaan ini.ketidaksempurnaan ini harapnya menjadikan kami kuat utk terus menjadi hambaNya yg solehah..Ameen

Wahai Allah,setiap kejadian yg Kau cipta semuanya cantik-cantik...tapi setiap kecantikan itu tiada yg sempurna..kerana kecantikan dan kesempurnaan yg abadi itu hanya milikMu Ya Rabbi.....wassalam..
 
Banyak lebah mendatangi bunga yang kurang harum
Kerana banyaknya madu yang dimiliki bunga itu
banyak lebah meninggalkan bunga yang harum kerana sedikitnya madu

Banyak lelaki tampan yang tertarik dan terpesona dgn wanita yg kurang cantik
Kerana memiliki hati yang cantik
Dan banyak pula wanita cantik ditinggalkan lelaki kerana buruk hatinya

Kerana kecantikan yg sejati bukanlah cantiknya wajah tapi apa yg ada didlm dada
Maka percantiklah hatimu agar dicintai dan dirindui semua org.

CIRI2 wanita cantik menurut ISLAM adalah:

~ melukis kekuatan melalui masalahnya
~ tersenyum di saat tertekan
~ tertawa di saat hati sedang menangis
~ tabah di saat terhina
~ mempesona kerana memaafkan
~ mengasihi tanpa meminta balas
~ bertambah kuat dalam doa dan pengharapan ilahi

Wanita atau perempuan, lebih spesifik lagi, muslimah adalah satu anugerah Allah yang unik..Nak mencapai tahap muslimah solehah bukan sesuatu yang senang, bukan juga sesuatu yang mustahil. Teringat serikandi-serikandi islam, muslimah-muslimah pada zaman Rasulullah. Betapa hebatnya iman dan ketaqwaan mereka, di saat ujian yang datang menggunung..subhanallah!! Seringkali terfikir, layakkah aku jadi seperti Rabiatul Adawiyah, yang mewakafkan hidupnya hanya untuk Allah. Kalau tak dapat jadi batul-betul macam beliau, sikit-sikit pun jadilah.Hanya dengan izin Allah, mujahadah menggunung, dan keikhlasan yg tulus memungkinkan semua itu..Wallahualam

1 comments:

Lebah Penyengat said...

Semoga kita semua mendapatkan gadis cantik luar dalam dan selalu diberkati Allah S.W.T

Post a Comment