Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Terima Seadenye

Friday 22 July 2011

KEBURUKKAN..Menyentuh atau Meminum Arak!!

                                                        Bismillahirahmanirahim..
                - Dengan Meminum Arak Tergolong Dari Dosa2 BESAR - 


Teman2ku yang singgah dlaman blogku inie..sedikit dkongsikan pada topik datas utk panduan bersame..Aku/Kite hanye la Khalifah yg hanye sementara menghuni bumi yg tersergam indah dr dasar bumi hingga la 7 langit bumi..Sewaktu kite hanye anak2 kecik tidak tau ape itu dosa maupon pahala..kite belom boleh mengenal dosa n pahala sehingga kite meningkat dewasa..dr alam kanak2 ke alam remaja..dari alam remaja ke peringkat dewasa..terus kite menerajui ketua rumahtangga serta menjadi seorang bapa,ayah,papa..Amat mudah utk kite memiliki dosa n pahala itu..berbuat jahat pasti la dpt dosanye..berbuat baik dapat la pahalanye..Selesai aku dalam persekolahan aku tanamkan azam utk membantu Ibubapaku pabila aku sudah berkerja kelak..bermula dari aku bekeje sebagai Penyambut Tetamu dsebuah hotel yg bertaraf 4 star dSubang Jaya..utk bulan yg pertama aku boring bekeje dsitu hingga la aku dpt menyesuaikan diri dsitu..dgn rupa aku yg ade la rupe sikit bg org yg pertama pengunjung hotel akan ketemu..ramai la jugak kenalan yg aku rapat hinggakan dr perkara yg aku x tau bole jadi tau..tidak la semua yg bekeje dlm perhotelan ini x baik..ade yg sempurna sikapnye..cume rakan2 office aku semuanye hepi go lucky..suke la clubing n lepak2 kt life band..habis je duty ptg jam 11pm pd malam minggu aku keluar bersame2 rakan opis aku..aku mengikut saje kemana mereka pergi sehingga aku pergi dsebuah club dbkt bintang..dhati pertama kali la katekan..aku seronok bile kesitu..hilang la letih seharian bekeje..rakan2 aku semuanye hepi2 x kire lelaki atau pon pempuan kami beseronok..dr seminggu hingga tiap2 minggu aku pergi menghiburkan diri bersame rakan2 tanpa hiraukan adik2ku n ibubapaku..habis duit aku belanje utk kepentingan aku..dari aku x kenal ape itu Arak..boleh aku teguk..tp tidak la aku smpai mabuk..terus menerus sehingga aku mengenali seorang wanita dr department coffee hse yg membuat aku tetawan ingin mengenalinye..nak dkatekan yg sempurna jugak rupanye..sopannye..dhotel tempatku bekeje..hingga aku dpt mengenalinye dan menghampirinye..aku dpt menjurangkan dgn rakan2 opis aku utk berhibur.. .seumor aku 18 tahun aku telah melibatkan arak masuk ke dalam tubuh badanku..ALANGKAH besarnye dosa aku tak dapat nk aku katekan dgn setitik arak pon dh sudah memadai dosanye tercatit pd bahu kiri aku..Astagfiruallah Alazim..duit cukup bulan habes utk berjoli tanpa hiraukan keperluan drumah bagi meringankan beban ibubapaku terhadap adik2ku yg maseh bersekolah..Alhamdulilah perkara inie berlaku hanye dalam tempoh 5 bulan saje..selepas dr itu aku sudah mule utk menghulurkan x byk sedikit pon okey pd ibubapaku..Inie satu dosa yg aku buat pd diri n merosakkan hati aku sendiri..pd pengunjung2 yg menjenggah catitanku inie..aku ucapkan terima kaseh kerna mase yg dberi bg berkongsikan serba sedikit pengalaman utk dceritakan..pesananku, perhatikan adik2 n ahli famili kite dr meminum air kotor nie..nasehat pada rakan2 akan dosanye menyentuh apalagi meminumnye..Nauzubillah.. -Ya Allah..Jauhkan La Aku Dari Mengulangi Dosa Inie- Ameen


SUDAH DINYATAKAN negatifNYE.. .

ADA bermacam-macam keburukan meminum arak, namun manusia terus meneguk ‘air kencing syaitan’ itu kerana kononnya ia memberi nikmat pada peminumnya.

Cakaplah apa saja seperti apabila diminum dengan banyak, arak boleh merosakkan selaput lendir perut dan menjadi racun yang meresap dengan cepat ke dalam bahagian tubuh manusia terutama jantung dan buah pinggang, boleh menjadikan sesak nafas atau mengakibatkan kematian mengejut akibat tekanan kuat kepada hati dan jantung, semua amaran itu tidak mampu menakutkan peminum arak.


Imam Muslim, Ahmad, Abu Daud dan Termizi meriwayatkan hadis baginda bermaksud: “Sesungguhnya khamar (arak) itu bukanlah ubat tetapi ia penyakit. Sesungguhnya Allah menurunkan penyakit dan ubat. Dan menjadikan buat kamu penyakit dan ubat, maka hendaklah kamu berubat tetapi jangan kamu berubat dengan yang haram.”

Walaupun peringatan demi peringatan diberikan, ramai umat Islam mengambil minuman itu di atas pelbagai alasan, kononnya untuk meraikan sesuatu peristiwa, bergembira di pusat hiburan, melupakan seketika masalah, berubat, gaya dan prestij, terikut-ikut dengan orang lain atau sekadar minum suka-suka.

Lebih malang lagi, budaya minum arak di kalangan umat Islam semakin berleluasa, bebas dan terbuka di negara ini yang menjunjung Islam sebagai agama rasmi.

Banyak juga umat Islam yang menjual atau bekerja di premis yang menjual arak sedangkan Rasulullah melaknati arak itu kepada sesiapa saja “Yang memerahnya, yang diperah untuknya, yang meminumnya, yang membawanya, yang dibawa kepadanya, yang menuangkannya, yang menjualnya, yang membelinya dan yang dibelikan untuknya.” (riwayat Termizi dan Ibnu Majah).

Hakikatnya, haramnya arak itu adalah satu larangan besar dalam Islam hingga arak itu dianggap satu daripada tujuh dosa besar. Malah, umat Islam juga dilarang sama sekali untuk duduk dalam satu majlis yang ada menghidangkan arak.

Imam Ahmad meriwayatkan sabda Nabi Muhammad yang bermaksud: “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka janganlah dia duduk pada suatu hidangan yang ada di situ minuman khamar.”

Pada zaman yang serba maju ini, semakin ramai umat Islam yang melanggar batasan termasuk dalam soal makan minum masing-masing. Kita seolah-olah lupa bahawa manusia diberikan pelbagai pilihan minuman yang jauh lebih enak dan berkhasiat. Malangnya, masih ramai antara kita yang memilih untuk minum minuman keras yang jelas membinasakan peminumnya.

Mungkin sudah sampai masanya bagi mereka yang minum arak untuk berhenti dan mereka yang tidak minumnya mengingatkan diri sendiri, keluarga, saudara-mara dan rakan taulan bahawa arak itu mesti dibenci kerana sesungguhnya ia adalah haram dan membinasakan.

"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
(Surah an-Nahl: ayat 125)

0 comments:

Post a Comment