Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Terima Seadenye

Thursday 28 July 2011

Mencari Kepuasan Hidup ATAU Bersyukur Kite Dengan Ape Yang Ade??

Bismilahirahmanirahim
ADAKAH aku/kita tidak bersyukur dgn pemberiaanye yg ADE!!

Sekali dbaca tajuknye amat mudah dfahami..bile dperhalusi ayat2nye membuat Z merase merenung sejenak arti akan hujah yg bakal Z perdendangkan..roda2 kehidupan kite sebagai manusia sering mengundang kpd perkara2 yg membuatkn kite ingin mengetahui, ingin memiliki, segale2nye ingin ddampingi dan sebaliknye..Z sebagai khalifahnye jugak tidak lari dr bersikap KEINGINAN n KEMAHUAN..Keinginan itu mungkin dalam sedar kite telah memiliki n medampingi perkara itu..hanye Z tidak menilainye..dr aspek kemahuan itu amat berbeda sekali jika z nilaikan..Sekali sekali merenung dalam diri,teringat zaman kanak2,zaman sekolah,zaman study,zaman bekerja,zaman bujang2 dan sebaliknye,namun sentiasa merasakan diri kita belum dapat kepuasan yang sebenar.Bersyukur jika dibandingkan dengan kekurangan orang lain dan berazam bila melihat kelebihan orang lain.Tapi sampai bila untuk kita berasa tidak puas dengan kehidupan kita?Apa yang kita cari dalam hidup sebenarnya?Berat persoalan nie jika dhitung belakang depan amalan kite..
Inielah dkatekn manusia, yg menjadikan dunia ini beraneka ragam dan pelbagai perilaku...kemahuan n keinginan itu harus membuat kite bersyukur dgn ape yg ade maupon ape yg x de..kepuasan hidup dlm apa persoalannya? kalau dalam kete/moto, kekadang rasa macam tak puas, tapi bila dah pakai yg lain, rasa yg terdahulu lagi baik. Kewangan? Kepuasan macam mana yg di cari .... kebebasan dari hutang? or mampu beli apa saya yg saya mahu? Nanti terlalu banyak duit pun hidup dah tak bebas .. tiada kepuasan dlm kehidupan pulakkk! So kehidupan dan kepuasan adalah reletif, kita kena belajar dlm mensyukuri hidup ini dan enjoy our life sementara boleh enjoy..dlm kite berenjoy jgn kite lupe batasan kite sebagai seorg yg Beragama Islam..batasan2 pergaulan dlm keinginan jgn lupe djagai..yg pasti bersyukur kite kpd Illahi dgn ketentuanye..YAKIN la..segale yg dmiliki n dkehendaki semuanye dari Allah SWT..lagi dekat kite padanye..lagi dekat keinginan n kemahuan itu kembali..ucapkan SYUKUR pdnye yg x terhingga..
Seringkali kita beranggapan rezeki/kepuasan selalunya dalam bentuk wang ringgit, harta benda dan pangkat. Walhal banyak lagi cabang rezeki/kepuasan yang Allah limpahkan kepada kita yang mungkin kurang kita sedari dan syukuri. Sememangnya rezeki dariNya datang dari arah yang tak diduga..WALLAHUALAM









Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan ( yang dikehendaki ) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. (Ayat 2 & 3 Surah At-Talaq)


Renung2kanlah & mari belajar untuk sentiasa mensyukuri nikmat Allah SWT….-buatkuUNTUKsemua-

0 comments:

Post a Comment